Lähetä
e-kortti
ETUSIVU VANHEMMILLE LAPSILLE KOTI & KEITTIÖ E-KORTIT

PERHEKERHO KESKUSTELUT - VAUVA


| Vastaa viestiin | VAUVA |

En pysty unikouluun!!

sitrus - 28.09.2009 - 11:57

Onko muita jotka ei vaan raaski alottaa unikoulua?? Meillä poika lähenee 8 kuukautta ja yöt aina vaan yhtä heräilyä.. Tai no ei enää niin pahoja kun vielä joku aika sitten, mutta tällähetkellä herää syömään keskimäärin 3-4kertaa yössä. Ennen heräiltiin syömisten lisäks varmaan 5x muuten vaan.. Poika on tosi kova syömään päivisinkin, joten voisko sillä oikeesti vaan olla öisin nälkä!? Yritetty monta kertaa etten antais tissiä yöllä mutta kun toinen raukka huutaa aivan henkihieveris joten en pysty kuuntelemaan sitä kovin kauaa.. Te jotka ette oo raaskinu toteuttaa unikoulua, miten teillä yöt on saatu paremmiks? Ajanko kanssa vaan? Aina ajattelen että kai se sit joskus kun on valmis niin alkaa nukkumaan paremmin ja vähentää syöttöjä.. Mitä kokemuksia omaan huoneeseen siirrosta?


VASTAUKSET:


oletko - 28.09.2009 - 12:46

ajatellut millaisia seuraamuksia asiasta voi olla lapsellesi, jos et nyt jo raaski opettaa häntä ihmisten tavoille??? Ällistyttävää!


tappi - 28.09.2009 - 12:51

niin, meillä asiaa lykättiin kunnes vauva lähestyi jo 1 ikävuottaan.. alkoi olla viimeiset hetket sillä tiedän että esim 1,5 vuotiaat alkaa olla jo tosi haastavia kun huutavat vaan titti titti ja äiti äiti.. se se vasta vaikeaa on!!! meillä siis lopulta uskallettu unikoulu onnistui ja helpolla, heti ekana yönä omassa petissä nukkui 7 h putkeen, ihmeellistä! tuntuu että perhepetissä äiti ja vauva vaan herätteli vuoroin toisiaan eikä saatu siksi nukuttua. pari yötä olin poissa ja isi hoiti homman, pakko oli olla evakossa kun luulin etten voi kuunnella huutoa, mutta vauva ei kuulemma edes huutanut kun en ollut paikalla, huuti vaan mulle kun olin vieressä.. helpotti kun kuulin ettei lapsella ollut hätää ilman minua, mies selvisi hienosti! nyt on autuus ja onni kun ei tississä roikuta enää öisin ja vauva omassa sängyssä. heräilee kyllä mutta silitän ja sanon nyt nukutaan niin jatkaa unia samantien, aika hyvin siis oppinut.

olen sitä mieltä että vauva huutaa sitä kovemmin jos olet paikalla/näkyvillä, joten ei muuta ku jonnekkin muualle yöksi ja mies tekee parhaansa ja vauva oppii nukkumaan. tissittelyä voit jatkaa päivisin jos siltä tuntuu.


Minna - 28.09.2009 - 13:15

Tiedän tunteen. Meillä reilu viikko sitten aloitettiin ja siirryttiin myös tissiltä pullolle. Heräili sata kertaa yössä vaan luttuuttaakseen tissiä. Ekana yönä heräsi yhdeltä,minä painuin pihalle kävelemään ymppyrää ja mies tassutteli. Itkuaa 15 min ja nukkui seitsemään. SEuraavan yönä sama,paitsi itki puoli tuntia ja nukkui kuuteen. Ditten meni kaksi yötä että mie ei ollut paikalla ,mutta ihan ok meni. Tätä nykyä. Herää yhdeltä,ottaa pullosta huikat vettä,nukkuu seitsemään ja juo 100 ml maitoa.Nukkuu siitä vielä tunnin pari.
Rohkeasti vain,mies asialle ja sinä pihalle =)


Mettiäinen - 28.09.2009 - 13:29

Meillä yöt saatiin rauhallisemmaksi jättämällä yösyöttö kokonaan pois ja tekemällä päätös, että poikaa ei enää mun viereen oteta, koska itse en pysty siten nukkumaan. Poika on nyt pikkuhiljaa alkanut tajuta, että yöllä nukutaan ja oma sänky on ihan turvallinen ja hyvä paikka. Sinne voi jopa, ilman äitin tai isin apua, yöllä herätessään nukahtaa itse uudelleen. Noiden kahden asian muuttaminen oli siis ainakin meillä edellytys saada yöt rauhallisemmaksi. Tsempit


wilma* - 28.09.2009 - 13:29

Koitapa antaa iltapuuroksi reilu satsi ihan tavallista kaurapuuroa ja maitoa päälle, niin ei ainakaan nälkäänsä yöllä herää.Meillä ei valmispuuroista ollut mihinkään, mutta tavallinen kaurapuuro valmissoseella antaa tarpeeksi vatsantäytettä koko yöksi.


tuikku - 28.09.2009 - 13:39

Voi hyvänen aika taas, mitä kommenttia täältä tulee...

Jos tuntuu siltä, että unikoulu on nyt mahdoton, niin kyllä sitä voi siirtää. Ei lapsen loppuelämä siitä pilalle mene. Meillä kerhossa ensi- ja turvakotien unikoulupitäjä sanoi, että unikoulua ei kannata aloittaa ennen kuin on ihan varma, että haluaa hommaan lähteä. Jos ei asiasta ole varma, niin sitä helposti repsahtaa.

Usein sanotaan, että unikoulusta tulee hankalampaa, kun lapsi kasvaa. Toisaalta lapsilla tuppaa olemaan herkkyyskausia, jolloin uusien asioiden omaksuminen on helpompaa ja toisaalta vaikeampaa. Lisäksi se, että 6kk lapsi väistämättä pärjäisi ilman yösyöttöjä on useiden tahojen osalta kyseenalaistettu. Mm. MLL:n mukaan alle vuoden ikäinen voi vielä tarvita yhden yösyötön aamuyöllä.

Osa on myös sitä mieltä, että unikoulua ei pitäisi lainkaan pitää. Yleensä tällä viitataan kiintymyssuhteen vakiintumiseen 6-10kk iässä. Esim. lastenpsykiatri Jukka Mäkelän mukaan vanhempien on syytä miettiä, mihin haluavat lapsensa kasvattaa. Noin 80—85 % lapsista oppii tavalla tai toisella olemaan itkemättä ja nukkumaan. Mäkelä kehottaa vanhempia kysymään itseltään, mitä muuta lapsi oppii siinä samalla: "Mikä on lapsen kokemus, kun hän herää ja kokee, että on hätä? Onko joku läsnä ja tyynnyttää, vai jätetäänkö hänen hätäänsä vastaamatta?"

Unikouluja on monenlaisia, joten kannattaa miettiä, mikä teille sopisi parhaiten. Voit kokeilla ensin vaikka vähän hellempää versioita. Tässä pari esimerkkiä erilaisista unikouluista (näistä voi tietty miettiä myös oman version):
- Elisabeth Pantleyn Pehmeä matka höyhensaarille
- Jay Gordonin unikoulu. aiheesta löytyy pätkä tuolta:
http://maitolaituri.imetys.fi/viewtopic.php?f=4&t=3579&p=23270&hilit=unikoulu#p23270
- Tassuhoito
http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
- Ja sitten "huudatusunikoulu". Olikohan niin, että ensin annetaan huutaa 5 min ja mennään vähän rauhoittelemaan, sitten 10 min, 15 min jne.

Me pidettiin tassukoulu vähän yli vuoden ikäisenä. Tuolloin yöheräämisiä oli yleensä 7. Mitään mahdottomia huutoja ei mielestäni silloin ollut. Tosin pari yöheräämistä jäi, mutta niistä selvisi helposti vähän peppua taputtelemalla tai joskus vain sanomalla "shhhh". Ajan kanssa nuo ovat alkaneet hiljalleen jäädä pois, poika nyt 1,5v. Tuttavallani oli samanlainen tilanne kuin meillä. Hän ei pitänyt missään vaiheessa unikoulua ja kyllä heilläkin alkoivat heräilyt itsestään vähetä. Yleensä siis jo ihan aika auttaa, vaikka se voikin tuntua laihalta lohdulta huonosti nukutun yön jälkeen.

Mieti kumpi on pahempi, unikoulun itkut vai yöheräämiset. Mieti, milloin olet valmis unikouluun, jos siihen päädyt. En usko, että vauva unikoulusta rikki menee, mutta uskon myös, että ilman unikouluakin tilanne helpottuu - tosin siihen voi mennä aikaa kuukausia. Kuuntele vauvaa ja itseäsi.


tuikku - 28.09.2009 - 13:42

Niin tuo mun eka kommentti viittasi ekaan vastaukseen. Meni vähän aikaa, kun kirjoitin hehtovastaukseni


Mettiäinen - 28.09.2009 - 14:09

Tuikku on varmasti ihan oikeassa hehtovastauksessaan ;D Mietin itse tuossa joku aika sit myös, että aikaa tähän vaan tarvitaan, että kyllä nää yöt itsellään helpottaa. Mutta sit alkoi tilanne olla se, että mun jaksamisen kannalta oli pakko ottaa unikoulu nyt n. 10 kk iässä. Yöheräilyt alkoi meillä siis 5 kk iässä ja sen 5-20 kertaa joka yö heräiltiin. Viereen ja tissille, takas omaan sänkyyn, tyynnyttelyä, taas viereen ja tissi suuhun, omaan sänkyyn, viereen ym... Tällainen rumba oli tosi raskasta.

Unikoulussa me ei mielestäni "huudatettu" poikaa eikä jätetty kertaakaan vastaamatta toisen itkuun. Monesti tuntuu, että unikoulusta sanotaan yleispätevästi, että se on raakaa huudattamista. Näin ei ainakaan meillä ollut. Olen varma, että poika on nyt itsekin paljon tyytyväisempi, kun hän osaa itse nukahtaa omaan sänkyynsä ja nukkua siellä omassa sängyssä koko yön ilman, että hänen uudelleen nukahtamisekseen tarvitsee tehdä kaikenmaailman kommervenkit. Täytyyhän sellaisen hulabaloon olla raskasta vauvallekin. Ja aamulla ollaan kaikki, myös vauva, paljon pirteämpiä, kun ei olla yötä kukuttu ja hosuttu.

Mutta jokainen tosiaan tekee asiat itselleen ja perheelleen sopivalla tavalla.


telpe - 28.09.2009 - 14:32

Kannattaa tehdä niin kuin itsestä hyvälle tuntuu. Meillä ei ole pidetty unikoulua, vaikka siitä joskus on puhetta ollutkin. Ei vaan ole ollut ehdotonta tarvetta sille. Tyttö 1,5v heräilee pari kertaa -useasti yössä, joskus nukahtaa itsekseen ja joskus tarvitsee apua. Meillä tuo heräily ei kuitenkaan ole mitenkään häiritsevä ongelma, vaan alkuyön jälkeen tyttö siirtyy mun viereen nukkumaan ja nukkuu loppuyön siinä. Itsekin saan nukuttua, vaikka tyttö välillä kiipeääkin mun mahan päälle nukkumaan .

Joten kannattaa mennä ihan omien fiilisten mukaan. Jos tulee sellainen olo, että nyt näille heräilyille on tultava stoppi, niin harkitse sitten jotain unikoulua. Kyllä ne heräilyt vähenee ajan kanssakin, mutta sitten kun tulee flunssaa, hampaita tms. niin niitä tulee taas useammin.


äksy - 28.09.2009 - 15:58

paras unikoulu on oma huone ja vahva iltapuuro, niin kyllä uni maistuu.
Omat lapset nukkuneen toinen 1 kk ja toinen 5 pv vanhoina omassa huoneessaan, enkä ole senkoomin yöllä valvonut. Minimi nukkuma-aika n.7 h.


Mettiäinen - 28.09.2009 - 16:18

äksy: Anteeksi nyt vaan mutta älä yleistä!!! Kaikki vauvat ovat erilaisia ja tuo ei todellakaan pidä paikkaansa, mitä sanot. Toiset nukkuu yönsä läpi jo laitoksella, toiset ei. Se on temperamentti- ja luonnekysymys. En nyt ehdi enempää purkautumaan, mutta ne äidit, joilla ei ole ollut uni"häiriöistä" lasta, ovat viimeiseksi oikeita henkilöitä neuvomaan tässä asiassa! Ei pahalla, mutta kommenttisi vaan alkoi ärsyttää.


no joo - 28.09.2009 - 18:09

äksy: "paras unikoulu on oma huone ja vahva iltapuuro" siis mitä???


äksy - 28.09.2009 - 19:09

Anteeksi herkkähipiäiset, mutta näillä neuvoilla olen opettanut ainakin 30 erilaisten vanhempien erilaista pikkuista nukkumaan, eikä ole kauhean montaa kertaa itkeneet.
Esimerkkinä toki käytin omia lapsia, sillä nämä muut ovat olleet iältään 1 kk:sta 9 kk.
Ap kylseli neuvoja ja tämä nyt on näissä tapauksissa
auttanut.Hän ei varmaan kyselisi, jos ei haluaisi vastauksia.
Jokainen saa itkettää tai olla itkettämättä omia lapsiaan.
Toki ihan pienelle ei voi puuroa antaa, mutta ap:n lapsihan on jo puuroiässä.
Aivojakin on lupa käyttää.
Tsemppiä Ap:lle pikkuisen kanssa.


ei nimeä - 28.09.2009 - 19:57

sama täällä, unikouluja en raaskinu pitää..3 lasta aika lyhyillä ikäeroilla..

Mutta ny ovat jo koulus, hyvin nukkuvat.. olenki miettiny, että kun alkavat nukkuun yöt, niin äiti valvoo muutaman vuoden kuluttua, että missä meiän teinit menee


-..- - 28.09.2009 - 19:59

meil ei auttanut omahuone,ei tuhti puuroannos.


Miu - 28.09.2009 - 20:20

Aika "hauskaa" lukea noita hyvin nukkuvien lasten vanhempien vinkkejä...
Kyllä, olen herkkähipiäinen, mutta sitä kun 8 kuukautta valvoi vauvan kanssa, niin kyllä tuollaiset "laitat vaan lapsen illalla nukkumaan" kommentit saa itselle vieläkin kyyneleet silmiin, vaikka meillä on nyt jo kuukausia nukuttu hyvin.
Kaikki lapset vaan eivät opi nukkumaan ilman apua!
Se että sinun lapset ja kaikki sinun tuntemasi lapset ovat nukkuneet hyvin, ei todellakaan tarkoita, että kaikki lapset nukkuvat! Eivät edes, vaikka nukkuisivat omassa huoneessa ja omassa sängyssä ja vaikka söisivät minkälaista ihmepuuroa illalla!

Meillä poika oli koko pienen elämänsä alun erittäin huono nukkuja, parhaimmillaan nukkui 2 tunnin pätkiä, huonoimmillaan heräsi 20 minuutin välein. Ja sellaista erittäin huonoa nukkumista jatkui noin 4 kuukautta...

Mutta unikoulun avulla meillä poika oppi parissa yössä nukkumaan 10 tunnin unet ja kyllä tuli koko lapsesta kun eri ihminen. Eli jos nukkumattomuus vaikuttaa jo lapseenkin, äidistä puhumattakaan, suosittelen kyllä lämpimästi tekemään asialle jotain, ainakin yrittämään.
Meillä tosiaan unikoulun ekasta yöstä alkaen auttoi ja huudattaa ei todellakaan tuntikausia tarvinut, eikä siihen olisi lähdettykään. Meillä tosin ei ikinä ollutkaan sitä ongelmaa, että poika olisi yöllä herännyt itkemään pitkiksi ajoiksi, hän vaan heräili kokoajan ja jatkoi sitten uniaan, kunnes taas hetken päästä heräsi jne jne jne jne...

Mutta kuten sanoin, ei varmasti ole yhtä keinoa, millä kaikki lapset saa nukkumaan, jos olisi se olisi kyllä varmasti jo keksitty ja patentoitu.
Tutustu eri vaihtoehtoihin, kysy vaikka neuvolasta apua tai jos teillä on kaupungissa joku taho, joka ihan järjestää ns. sairaalaunikouluja, niin kannattaa soittaa ja pyytää apua. Niin minä tein kun omat voimat totaalisesti lopahti. Siis sain heiltä neuvot, joiden avulla siis tehtiin unikoulu kotona, ihan sairaalaan asti minäkään en ollut valmis lasta viemään, vaikka ihan hämärän rajamailla oltiinkin koko porukka.

Ja jos yhtään auttaa, niin voin kertoa, että huonokin nukkuja voi yht äkkiä muuttua erittäin hyväksi nukkujaksi! Meillä poika nyt 1v 3,5kk ja nukkuu 12-13 tuntiset yöunet heräämättä ja illallakin nukahtaa kun vaan kantaa sänkyyn ja laittaa valot pois. Jos joku olisi pojan ollessa 8kk sanonut, että tälläinen nukkuja siitä tulee unikoulun avulla, niin olisin varmaan väsyksissäni suuttunut ja heittänyt piruilijan pihalle...


Ap - 28.09.2009 - 20:32

Kiitos kaikille vastauksista! Nyt on kyllä sellainen olo, että huomenna poika siirtyy omaan huoneeseen nukkumaan ja koitetaan uudella asenteella unikoulua. On aikaisemminkin nukkunut omassa huoneessa mutta kyllästyin kun sai jatkuvasti ravata joten siirrettiin takaisin meidän makkariin. Ja iltapuuro on ollu kuvioissa jo kohta 2kk.. Jopa unikouluttaja on meillä käynyt mutta ei hänenkään neuvoilla ja opeilla saatu poikaa nukahtamaan (päikkäreille yritettiin..) ja hänkin luovutti 2h yrittämisen jälkeen..
Huomisesta sitte unikoulu käyntiin ja katotaan miten käy!


luppa - 28.09.2009 - 20:35

äksy: Miten sä olet syöttänyt omille lapsillesi jo tuon ikäisenä puuroa? Kun suositus kuitenkin on, että vasta viisikuisesta aletaan sitä puuroa antamaan?

Mulla on itselläni unihäiriöinen vauva ja on kokeiltu oma huone, unikoulu yms. eikä se ole tuonut apua meidän tilanteeseen. Vauva on nyt kohta 1v 2kk. Olenkin tyytynyt siihen, että meillä vain aika tuo helpotuksen tilanteeseen.


mami08 - 28.09.2009 - 20:55

meillä ongelma herääminen itkuun yöllä ja istutaan sängussä ja parutaan hysteerisesti niin ei siinä saa kirvelläkään toista enään nukkumssn ilman tissiä vaikka itsenäisesti nukahtaa illalla omaan sänkyynsä omaan huoneeseen mutta yöllä pari kertaa herää syömään yleensä ja ikää1v


äksy - 28.09.2009 - 21:04

Luppa, opettelepa lukemaan:
sanoin juuri edellä, että 8- kuinen on kyllin vanha puurolle, mutta ei ihan pienet.
Lukekaa ihmiset ennen kuin vastaatte.
Huom. 30 muuta lasta eivät ole mitenkään tuttavien lapsia, vaan ihan työn puolesta asiakkaita.


Mettiäinen - 28.09.2009 - 21:50

äksylle vielä: Siis varmasti kaikissa isommissa kaupungeissa järjestetään uniryhmiä ym. auttamaan uupuneita vanhempia heidän uniONGELMAISTEN lastensa kanssa (olen myös itse käynyt). Jos olet niin varma siitä, että niinkin yksinkertaiset neuvot, kuten puuro ja oma huone ovat keinot, joilla jokaisen vauvan saa nukkumaan hyvin, niin onpa ihme, että unihäiriöisiä vauvoja on valtavasti. Sehän on valtava määrä hukkaanheitettyjä resursseja järjestää unikouluja ja uniryhmiä ym. sairaaloissa, jos apu olisi noinkin yksinkertainen. Varmasti on totta, että mainitsemasi keinot auttoivat sinun tapauksissasi, mutta ne keinot eivät kaikille riitä. Siis niillä vauvoilla, joilla on oikeasti nukkumisen kanssa ongelmia. Neuvosi on varmasti hyvä, en sitä sano, mutta et saa yleistää, että se toimii kaikilla vauvoilla. Se ei vaan pidä paikkaansa.

 

VASTAA VIESTIIN

Lähettäjän nimi:

Viesti:

  


| Etusivu | Vanhemmille | Lapsille | Koti & ruoka | E-kortit | Info | Palaute|