Lähetä
e-kortti
ETUSIVU VANHEMMILLE LAPSILLE KOTI & KEITTIÖ E-KORTIT

PERHEKERHO KESKUSTELUT - ÄITIPARKKI


| Vastaa viestiin | ÄITIPARKKI |

Hirveä näky!

ei nyt - 28.09.2009 - 19:43

Hyi että minkä ällöttävän näyn näin, kun ulkoiltiin lapsen kanssa. Olimme urheilukentällä ja pojilla oli alkamassa jalispeli. Siinä sitten äidit ringissä vetivät röökiä posket lommolla ja kas! Yksi oli raskaana! Eikä kyse todellakaan ollut mistään teinistä! Miten joku voi altistaa vauvan sille myrkylle, eikä edes häpee sitä vaan kehtaa vetää sitä kaikkien edessä. Jos olisin yhtään härskimpi luonteeltani, olisin mennyt ja pamauttanut suorat sanat!


VASTAUKSET:


Ei taida - 28.09.2009 - 19:48

Ajatella asiaan loppuun saakka, mitä tupakka aiheuttaa lapselle.


ei nimeä - 28.09.2009 - 19:53

juu...ite olen töissä, jossa 3 äitiä viimeisillään raskaana, ja tupakkaa menee enemmän, kuin uskallan ajatella
Olen toki asiasta sanonut,että miten te poltatte, kun vauva masussa, niin vit--ko se mulle kuuluu? pidä omista asioistas jeesustelija huolta jne äitien kommentit... eli sanonut olen, enkä sano uudelleen!


ap - 28.09.2009 - 19:56

Tuli niin paha olo sen jälkeen . Miten jotkut voi olla niin ajattelemattomia. En ymmärrä miten tässä yhteiskunnassa sallitaan tuollainen viattoman ihmisen pahoinpitely


ja - 28.09.2009 - 20:01

vielä suurempi kysymys on se, miten joku äiti voi haluta pahaa omalle lapselleen?


No - 28.09.2009 - 20:01

asia ei todellakaan teille kuulu! Jokainen saa sen saman tiedon neuvolassa ja jokapaikasta muualta ja aikuinen ihminen tekee ratkaisunsa itse!


ap - 28.09.2009 - 20:04

Kuule "No" ! Mielestäni se nimenomaan kuuluu "minulle" ja kaikille muillekin! Ja tämä äiti ei nyt tee ratkaisuja omasta elämästään vaan tuhoaa viattoman ja syntymättömän lapsen elämää! Ihan sama vaikka itse pössyttelisi keuhkonsa pihalle, mutta että altistaa lapsen! Kyllä asia kuuluisi muillekin!


No taitaa - 28.09.2009 - 20:17

olla yksi näistä röökaavista idiooteista. Kyllä nykyään ihmiset on niin uskomattoman itsekkäitä, aina menee oma napa lapsen hyvinvoinnin edelle. Ja autas jos siitä uskaltaa huomauttaa.. Eihän sitä saa ääneen sanoa, ettei pullamössöäidille tule paha mieli, ihan sama mikä mieli sillä tulevalla vauvalla on..


mamma80 - 28.09.2009 - 20:22

en ole itse tupakoitsija (enään) mutta ne jotka ei polta eivät yleensä tiedä miten vaikeaa siitä luopuminen on. ja toisekseen monelta tupakoivalta odottajalta kuullut kun lääkäri kysynyt polttamisesta on suositellut toki lopetusta mutta ainakin vähentämään. parempi ketju polttajan vähentää kun kokonaan lopettaa. saattaa olla suurempi vaikutus raskauteen yks kaks lopetus kun pikku hiljaan eroon pääseminen.


ap - 28.09.2009 - 20:39

Joo, uskon että riippuvuus on kova ja tupakasta eroon pääseminen on todella hankalaa. Mutta... Miksei sitä tupakointia voi LOPETTAA ENNEN kun lasta aletaan yrittämään?!? Siis jos ihan tosissaan välittää lapsen terveydestä!


- 28.09.2009 - 20:40

poltan ite mutta kun sain tietää olevani raskaana lopetin tietysti vaikka ei se nyt ihan iisiä ollut. Ja oon vielä niin idiootti että oon alottanut uudelleen, lapsi on nyt reilun vuoden ikäinen.Mutta mulla yksi tuttu joka saa mun kaverin kanssa lapsen ja tää tuleva äiti vetää aivan jatkuvasti röökiä.Mua vaivaa se asia niin paljon että en jotenkin edes halua olla missään tekemisissä sen kanssa, aina kun nähään ni tekis mieli sanoo asiasta mutta en viitti kun tiiän että suuttuis. Säälittää se lapsi ja jos se on tossa asiassa noin välinpitämätön ni on se varmaan sit muutenkin. Yäk!


ap - 28.09.2009 - 20:41

Just noin "mä"!
Mihin tahansa pystyy, jos tahdonvoimaa on tarpeeksi!


Kiira - 28.09.2009 - 20:45

Mieheni täyttää kohta 30wee ja selvisi nyt vasta, että hänen keuhkotilavuutensa on pienempi kuin muiden samanikäisten ja samankokoisten miesten.
Lääkäri kysyi, onko äiti tupakoinut ja kyllä on!
Että näin...
Kauheeta on! Itsekkäitä ihmisiä.
Ja kyllä olen ex-tupakoitsija, joten tiedän mistä puhun.


paarma - 28.09.2009 - 20:48

rauhoittukaa hyvät ihmiset ,kyllä niistä lapsista ihan terveitä tulee ja samat vieroitusvaivat sillä vauvaparalla on.Jos se tupakointi olisi niin hirveän vaarallista niin maapallolla ei montaa ihmimistä olisi .Itse en tupakoi enkä silti sitä edes puolustele sitä


hilleri - 28.09.2009 - 20:57

Niistä lapsista ei todellakaan tule terveitä.... Se siinä kamalinta onkin!


rupelli - 28.09.2009 - 21:13

joo ei varppina hyvää seuraa lapsukaiselle .
Mejän naapuris ol kans äiti joka oli kunnon keuhko ja aikuinen ihminen. No odotti vauvaa ja hän kuoli vähän ennen syntymäänsä.
Mietin monesti ku näin äidin tupsulla et miteköhän se vaavi kestää tuollaista määrää nikkiä?!
No niin sit kävi et kuoli. Surullista!


Itse - 28.09.2009 - 21:30

tupakoin vieläkin, lopetin raskaus/imetys ajaksi.
Kuulosti hyvin oudolle kun taannoin eräs ystäväni sanoi alkuraskaudesta että hänelle lääkäri oli sanonut että ei voi lopettaa vuotojen takia, pari röökiä piti polttaa päivässä, Meneekö se oikeasti nykyään näin???

Mielestäni äidin pitäisi tupakointi lopettaa raskaus ajaksi ja antaa lapselle mahdollisuus itse valita aikanaan vaarantaako terveytensä vai ei.


paarma - 28.09.2009 - 21:33

eikö todella ole tuttavapiirissä ketään kenen äiti tai joku tuttava on polttanut raskauden aikana ja saanut terveen lapsen ,itse tiedän vaikka hur mycket ,en silti edelleenkään ihannoi tupakoivia ,itse kuulun näihin ihmeisiin


meppi - 28.09.2009 - 22:05

...itse poltin, tosin vähensin rajusti-koko raskausajan ja terveen ja vilkkaan lapsen omaan.3,5 vuotias nassikka ei ole kertaakaan edes korvatulehdusta kokenut saati sitten flunssia potenut päiväkodin aloituksenkaan jälkeen.ehkä olenkin onnenpekka vaikka käryttelen-kaikkihan se lähtee geeneistä....


Täällä - 28.09.2009 - 22:31

äiti joka polttanut ensimmäisen lapsen odotusaikana. 5 tupakkaa max meni päivässä. Mitään en ole eläessäni enempää katunut,kuin sitä,etten millään päässyt eroon silloin tupakasta
Ja lapsella ollut vaikka mitä vaivaa. Allergiat yhtenä,viivästynyt puhe ym.ym. Toisen lapsen aikana en polttanut ja on lapsi aivan eri maata.

Tässä siis omalta kohdaltani elävä esimerkki,että mitä pahaa se tupakka voikaan tehdä pienelle lapsenalulle.

Muistan,kuinka joka kerta,kun olin polttanut,lapsi liikkui tupakan jälkeen levottomasti kohdussa hetken.

Kun lapsi tuosta kasvaa,en tiedä,miten pystyn aikanaan kertomaan hänelle siitä,että poltin häntä odottaessa. Tulee nyt jo paha mieli lapsen puolesta

Tämä siis elävä esimerkki elämästä ja toivottavasti saa edes jonkun polttavan odottavan äidin miettimään että kannattaako se todella...


nimetön - 28.09.2009 - 22:58

Minä itse poltin koko raskausajan,salaa ja piilossa muilta kun niin hävetti ja oli huono omatunto,siis TODELLA huono!.Se on muuten paskapuhetta että muka lopetus stressi on vaarallista,ei tasan niin vaarallista kuin tupakka!tuolla on huono alkaa puolusteleen kenenkään.En jotenkin vaan tuntenut silloin rakkautta vauvaa kohtaan(ei suuniteltu) ja lisäksi olin hyvin nuori.Tunteet tulivat vasta vauvan synnyttyä,todella voimakkaina.Siinä olinyt minun oma täydellinen vauvani,joka oli onneksi ennenkaikkea terve ja on sitä vieläkin .Jos saisin valita uudelleen en ikinä enää polttaisi raskaana!


Ida - 28.09.2009 - 23:15

Luin otsikon ja luulin, että olit nähnyt liiskaantuneen ihmisen tai eläimen , kaamean auto-onnettomuuden tai jotakin erityisen kuvottavaa , jotain muuta ihan hirveää .
En polta , enkä ole polttanut raskauksieni aikana,ei siis ole tarvetta puolustella tupakoijia ,mutta eihän tupakointi vielä ole ihan kokonaan kriminalisoitu suomessakaan .
Hirveä on aika vahva sana


sania - 29.09.2009 - 08:06

Onhan se todella ruma näky. Hilleriltä luitenkin haluaisin kysyä, että mikähän minua mahdollisesti vaivaa? -Äitini kun kertoi polttaneensa reilun askin päivässä minua odottaessa koko raskauden ajan. (Silloin vielä ei riskeistä tiedetty niin paljon kuin nyt). Samoin molemmat vanhemmat polttivat autossa jonnekkin mentäessä ollessani lapsi. Eli kuinkahan minä olen "ei terve"? -Itsekkun en ole mitään ongelmia havainnut.


samaa - 29.09.2009 - 08:14

kysyn kuin sania... eli mun äitini poltti koko raskautensa ajan, kaikkien serkkujeni äidit polttivat aikanaan raskautensa ajan (meitä serkuksia on paljon...) eikä YHDELLÄKÄÄN ole todettu mitään kehityksen viivästymisiä,päinvastoin, me olemme kaikki olleet 9 keskiarvon oppilaita, oppineet lukemaan ja kirjoittamaan paljon ennen koulunalkua ym ym, ei ole terveydellisiä ongelmia, eikä mitään muutakaan ongelmaa... Se vaan on helppo laittaa sen tupakan piikkiin, kuten esimerkiksi nimim. "Täällä". Ongelmat voivat johtua aivan muustakin lapsen kehityksessä! Tupakkaa huutavat pannaan täällä useimmat, mutta kukaan ei reagoi, jos äiti juo esimerkiksi lasillisen siideriä, tai viiniä "rentoutuakseen" ja aiheuttaa lapselleen mahdollisesti tällä itsekkyydellään FAS-syndrooman!!!!!!!


paarma - 29.09.2009 - 08:25

olen 2 edellisen kanssa kokenut saman ja mietin kiivaasti mikä minussa on vikana kun olen lapsesta asti ollut terve ,siis olen jo vanha,


Inger - 29.09.2009 - 08:37

"Samaa", minä reagoin alkoholin käyttöön. Todellakin reagoin. Minulta ei heru pienintäkään ymmärrystä niille idiooteille, jotka riskeeraavat lapsensa terveyden. Enkä pelkää sanoa sitä, miten halveksun tupakoivia ja alkoholia juovia raskaana olevia.


kyllä se - 29.09.2009 - 08:55

veronmaksajille kuuluu. me kuitenkin maksamme välilliseti ne kulut jotka aiheutuvat ongelmia lapselle äidin tupakoinnista.


Nerot liikkeellä - 29.09.2009 - 09:20

No eikös nuo tupakoinnin vaarat ole lääketieteellisesti todistettu? Nyt joku kysyy, että mistä tiedät? Eivätkö kaikki tiedä tai ole samaa mieltä? Ja voihan sitä kysyä niinkin, että uskallatko tosissasi väittää, että tupakoinnista ei ole vaaraa sikiölle? Poltatko siis ihan hyvällä omallatunnolla?

Itse olen lukenut asiasta paljon ja tv:n dokumentit antavat aika hyvää kuvaa. Lääkärit ja neuvolantäditkin varmaan paasaavat tupakoinnin vaaroista, sanotaanko vastaanotollakin, että kun "mäkin oon terve, vaikka äiti poltti"? Ollaan siis asiantuntijoita viisaampia ja tietävämpiä???

Eihän syöpäkään kaikille tule, mutta todistettavasti tupakka sitä vaan kuulema aiheuttaa...ja miksi muuten nykyään vedetään tupakkayhtiöitä oikeuteen keuhkosyövästä kärsivien toimesta? Useita juttuja on menossa...

Itse en kyllä ottaisi riskiä vahingoittaa omaa lastani, vaikka itse olisin tupakoivan äidin terve jälkeläinen. Ja olen onneton pölö joskus polttanutkin. Lopetin ennen raskautumista, sen verran sentään sisua ja järkee löytyi..niin, ja epäitsekäs rakkaus syntymättömään pieneen...


Menni - 29.09.2009 - 11:19

Entäs kaikki ylipainoiset (joihin kuulun itsekin) , samoin kuin huonosti liikuntaa harrastavat ym, ym...

Olemmeko todellakin niin epäitsekkäitä, että laihdutamme itsemme normaalipainoisiksi ja syömme terveysruokaa, nukumme säännöllisesti ja harrastamme säännöllistä liikuntaa vain sen tähden , että tiedostamme näihin edellämainittuihin liittyvät terveysriskit ja haluamme antaa lapsillemme parhaat mahdolliset lähtökohdat, niin näin myös toimimme ...

Ikävä kyllä ei toimi omalla kohdallani !

En polta , enkä myöskään pidä "järkevänä" polttamista lasta odottaessa, mutta en ole kyllä se ensimmäinen "kivenheittäjäkään"


Piti - 29.09.2009 - 11:40

juuri sanomani, että veronmaksajille kuuluu siis myös läskiperseiden sairauksien hoitokustannukset, kuten diabeteksen hoito, korkean verenpaineen hoito, tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoito ym ym. Eli läskit ja muut terveysriskilliset, alkakaa laihduttaa ja liikkua, jotta meidän tupakkaapolttavien veronmaksajien ei tarvi myöskään teidän kulujanne maksella!


Nerot liikkeellä - 29.09.2009 - 13:03

No mä ainakin käsitin ap:n aloituksen liittyvän nyt tällä kertaa odottavan äidin tupakointiin, vai?

Voidaanhan tähän samaan ympätä kaikki pedofiilit, raiskaajat, alkoholistit jne jne...mutta:

Jos käsitellään nuo muut omissa kategorioissaan, eikä lähdetä niihin vetoamalla lipeämään aiheesta, vaan ihan tunnustetaan suoraan, että väärin on, kun poltan ja tiedän riskit, joten olen myös tietoinen kaikesta siitä pahasta, jonka tieten tahtoen lapselleni aiheutan, jookos?

Uskoisin, että yksikään ylipainoinen ei esim. tule tänne selittämään vaikka, että "lääkäri sanoi, että kerralla laihduttaminen aiheuttaa sellaisen stressin, että on parempi, että syön 5 suklaapatukkaa päivässä" tai muuta pöllöä Ainakin mun lihavat ystävät sanovat aivan suoraan, että "kyllä hävettää olla tällainen syöttösika", kun en pysty laihduttamaan yms. oliskin aika kornia kuulla jotain puolusteluja ylipainolle...

Ja yksi erittäin tärkeä pointti tässä on se, että tupakoiva odottaja päättää lapsensa puolesta tehdä pahaa, eli ei ole yksilöstä kyse, mutta tuo lihava ei aiheuta pahaa kuin itselleen. (Jos ei nyt puhuta noista veroeuroista, mihin aina vedotaan, vaikka on kyse terveydestä tällä kertaa!)

Mikä ihmeen häpeä on tunnustaa kenties aiheuttavansa lapselleen peruuttamatonta sairautta? jos kerran ei häpeä yleisillä paikoilla vatsa pystyssä kärytellä?


Huoh - 29.09.2009 - 13:06

Kyllä mäkin oon sitä mieltä, että ei oo toisten asia mennä esim työkaverilleen huomauttelemaan tupakasta, oli sitte kuinka raskaana tahansa. Kyllä ne ne vaarat tietää enkä yhtään ihmettele jos vittuunutuvat. ei puolitutuille mennä huomauttelemaan niitten poltteluista. Eri asia, jos on kyseessä hyvä ystävä, sisko tms, kyllä sellaselle uskaltaa sanoa, mutta sekin hienotunteisesti, ja jos ei usko niin on annettava olla.

Ja musta tosi lapsellista vetää tähän joku saakelin veronmaksajanäkökulma, ihan totta tuo että suomessa ylipaino, viina yms periaatteessa itse aiheutetut terveysongelmat aiheuttaa niin järkkyjä kustannuksia yhteiskunnalle, että tuolla periaatteella pitäs näitten jeesustelijoitten nousta barrikaadeille vähä musitakin asioista.

En tietenkään hyväksy polttamista, mutta ärsyttää kun joku oikeasti kuvittelee voivansa mennä työntämään nokkansa muitten asioihin ja sitten ihmettelee, että "miks ne mulle suuttu"...


Menni - 29.09.2009 - 13:35

... Mitä sinä hyvä "nerot liikkeellä" puhut . Oma kirjoitukseni ylempänä liittyi juuri raskauden aikaisiin terveysriskeihin , joita ylipainoinen äiti ravitsemuksellaan ja epäsäännöllisellä unella /vähäisellä liikunnalla aiheuttaa lapselleen .
Tarkoitin sillä juuri sitä mitä sanoinkin, eli ei tupakointi ole ainut terveysriski odottavalle äidille , muita terveysriskejä on monia , joukossa nuo mainitsemani seikat .

Etkö sinä ihminen ihan oikeasti tiedä , että huono ravitsemus , ylipaino ym. yllä mainitut seikat ovat sikiölle terveysriski , samoin kuin odottavalle äidille (ja taas sitä kautta lapselle). Minkä tähden sinä luulet, että siellä neuvolassa punnitaan ja mitataan vyötäröä ja keskustellaan suolan, ym epäterveellisten "aineiden" käytöstä ?

Googlettamalla löydät varmasti lisätietoa asiasta , kannattaa lukea .

Mielestäni tupakointi raskauden aikana ei todellakaan ole oikein, mutta kuten kerroin en ole myöskään se ensimmäinen kiven heittäjä , koska itse olen kerännyt 28 ylimääräistä kiloa raskauden aikana ympärilleni ja se ei tullut porkkanoita puputtamalla ... Toki on hyvä , että valistetaan , mutta tuomitseminen ja valistaminen on kaksi aivan eri asiaa ja siinä pitänee aina mennä hiukan itseensä, ennen kuin aloittaa toista tuomitsemaan !

En tarkoita pahaa , eniten kirjoituksellani haluan mollata itseäni (olis pitäny kattoa mitä syö Kilot on jo poissa, mutta raskausaikana verenpaine toisinaan hipoi pilvissä ja sehän ei ole ollenkaan hyvä
Hyökkäämisellä ei MIELESTÄNI kuitenkaan saavuteta mitään , eikä toisten tuomitsemisella .

Moni meistä äideistä haluaa olla paras äiti lapselleen ja varmasti näin onkin , mutta jokaisella on ne omat virheensä ja "opinpaikkansa" . Harva tupakoiva äiti tulee tänne tuomitsemaan tupakoivia äitejä vaan silloin "uuputetaan" jostakin muusta ja taasen toisinpäin ...


Nerot liikkeellä - 29.09.2009 - 13:46

Ahaa, vaikka kuinka tarkkaan yritin lukea, käsitin varmaan jotain väärin, kun meni nyt kai ohi tuo Raskausajan ylipaino-teema. Mä siis "puhuin" vaan raskausajan tupakoinnista. Kaipa tuosta raskaana tupakoinnistakin saa jo kohta tervellisen harrasteen, jos sitä alkaa kaikkeen muuhun vertailemaan.

Eihän täällä päästä puusta pitemmälle, jos joka kommenttiin isketään joku vertaus "mutta entäs nuo xxx:t sitten"??? Yksi asia kerrallaan, ni keskustelu edistyy...

Ja aivan varmasti on totta sanomasi "lihavasta äitiydestä", mutta miksi ei vois pysyä aiheessa?


Menni - 29.09.2009 - 14:00

Ok, ristiinnaulaus vuorossa olivatkin vain kessuttelijat , hyvä niin , saan itse synninpäästön ja voin tällä kertaa huokaista helpotuksesta

Keskusteluilla on tapana edetä juuri siksi, että jokainen keskustelija tuo niihin muassaan jonkin oman mielipiteensä , joka kuitenkin useimmiten jollakin lailla sivuaa aihetta Kapeakatseiset "silmälappu" keskustelut loppuvat aika lyhyeen , kuten tämä nyt omalta osaltani , kun menee muuten liikaa eipäs, juupas tyyliseksi


Nerot liikkeellä - 29.09.2009 - 16:24

Juu, oikeassa olet myös "silmälappu"-keskusteluista, mutta haenkin nyt sellaisen raskaana ollessaan polttaneen rehtiä mielipidettä siitä, että haittaa on ja huomattavaa...

Kumma, kun asiasta puhutaan, niin kyseiset hlöt vertaavat kohta itseänsä vaikka palstalla joitain "häiritsevään Perttiin", kunhan saavat oikeutusta jostain toisesta "pahantekijästä". Ja tällainen ei sitten ole enää mitään keskustelua.

Miten voikin olla niin vaikeaa myöntää olevansa väärässä? (siis nuo tupakoijat)?


mitä - 01.10.2009 - 10:35

jos ap pitäis huolen vain omista asioista... kyllä mua hävettää jo ihan sun puolesta jos oot edes meinannu mennä suus avamaan vieraalle ihmiselle ja neuvomaan kuinka pitäisi toimia kun on raskaana... ei todellakaan ole sun asias!!!!!! ja tämmösiä tärkeilijöitä on maailma täynnä!!!

 

VASTAA VIESTIIN

Lähettäjän nimi:

Viesti:

  


| Etusivu | Vanhemmille | Lapsille | Koti & ruoka | E-kortit | Info | Palaute|