Lähetä
e-kortti
ETUSIVU VANHEMMILLE LAPSILLE KOTI & KEITTIÖ E-KORTIT

PERHEKERHO KESKUSTELUT - JOULU


| Vastaa viestiin | JOULU |

Miten niin ateistit ei vietä joulua?!

tiikeripupu - 17.12.2008 - 13:17

Joku tuossa alempana huomautti että ateistit ei vietä joulua. Kyllä vietetään vaikka joululla on vähän eri merkitys. Meille se on perheen yhteinen juhla joka ei (meillä) liity mitenkään yläilmojen partaukkoon. On meillä joulu,aina ollu ja tulee aina olemaan, sillä ei vaan ole sama merkitys kun uskoville.


VASTAUKSET:


allu - 17.12.2008 - 13:46

Meillä kanssa ihan sama juttu kuin TP:llä!!! Mun mielestä joulu on tosi kivaa aikaa, vaikkei siihen mitään uskontoa liitykään


Raakku - 17.12.2008 - 13:47

Eikös se joulukin ole alunperin pakanallinen juhla joka on myöhemmin saanut kristinuskon myötä uskonnollisen leiman? Tai ehkä paremminkin niin että samoihin aikoihin on aikojen alussa vietetty pakanallista juhlaa ja myöhemmin nuo kaksi ovat yhdistyneet tavallaan ja joulusta on tullut kristillinen juhla? Eli miksi pitäisi jättää juhlimatta?

Äsh, en mä nyt oikein osaa selittää mitä mä tarkoitan.


Himmeli - 17.12.2008 - 13:50

Ateisti ja ateismi ovat aika kylmiä sanoja.
Sulla on kuitenkin jonkinlainen uskomus kun miellät Jumalan yläkerran partaukoksi Mulle tulee partaukosta enemmänkin mieleen joulupukki.

Mulla on kirkkoon kuulumattomia kavereita ja tuttuja jotka kuitenkin Jouluna saattavat "eksyä " kirkkoon.

Ja tietenkin kirkkoon kuuluvia jotka ei käy kirkossa Joulunakaan.

Itse en voisi kuvitellakaan viettäväni Joulua muistamatta sen perimäistä tarkoitusta. Vaalin kuitenkin myös ajatusta joulupukista.

Jokainen viettäköön Joulua omalla tavallaan


tiikeripupu - 17.12.2008 - 13:53

Yllätyin kyllä minäkin ettei muka ateistit vietä joulua. Kakkapuhetta,sanon minä!


tiikeripupu - 17.12.2008 - 13:55

Mitä "kylmää" siinä on? Jumala on mulle nimenomaan satujen pilven päällä istuva partaukko. Uskoo ken tahtoo mutta joulu ei todellakaan ole vain kristittyjen juhla.


Raakku - 17.12.2008 - 14:01

http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu/historia.html


Himmeli - 17.12.2008 - 14:04

Mun mielestä ne on kielteisiä ja kylmiä sanoja. Jos joku jostain vieraasta ihmisestä sanoo että hän on ateisti niin kyllä siitä jää negatiivinen fiilinki. Että olisi sellainen varuillaan nyrkitpystyssä oleva tyyppi. Äh, en osaa enkä jaksa selittää mitä tarkoitan.

Tiikeripupusta on jäänyt kaikkea muuta kuin "kylmä" kuva joten mielikuvani liittyy pelkästään noihin sanoihin


E82 - 17.12.2008 - 14:06

Eiköhän se ole jokaisesta itsestään kiinni, miten asiat mieltää. Mun ystävä mieltää joulun uskontoon eikä näin ollen vietä joulua.


tiikeripupu - 17.12.2008 - 14:07

Mutta mistä joulussa olikaan kysymys?

Joulua vietetään Jeesuksen syntymäjuhlana. Sen taustalta löytyy kuitenkin useita pakanoina pidettyjen kansojen viettämiä juhlia auringon tai maanviljelyn jumalan kunniaksi. Kristillisyyteen jouluksi nimetyn juhlan viettäminen joulukuun 25.päivänä omaksuttiin vasta satoja vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Syntyikö Jeesus jouluna?

Kukaan ei tiedä päivälleen, milloin Jeesus syntyi. Arviot liikkuvat joulukuun lopulta tammikuun alkuun tai jopa maaliskuulle. Näissä laskennoissa perusteena on käytetty ajatusta, että Jeesus kuoli joko sikiämisensä tai syntymäpäivänsä vuosipäivänä. Erot tämän mukaan saaduissa päiväyksissä selittyvät erilaisten kalenterien käytöllä.

Tultaessa 1700-luvulle, Jeesuksen syntymä oli erilaisissa teorioissa liitetty jo vuoden jokaiseen kuukauteen.

Jos kuitenkin käyttää Raamatun kertomusta Jeesuksen syntymähetken määrittelyyn, niin Jeesus syntyi todennäköisimmin lokakuussa. Epävarmuutta päivämäärästä lisää se, että ensimmäisen vuosisadan kristityt eivät viettäneet kenenkään syntymäpäivää. Syntymäpäiviä viettivät Jeesuksen syntymän aikoihin vain pakanat.


Eipä tätä juhlaa osaa silti muuksi kun jouluksi kutsua.

En ole kylmä,vietän jopa lämpöistä joulua. Enkä vetele uskovaisia turpaan tuolla kaduilla.


huomio - 17.12.2008 - 14:08

Jeesus-lapsi syntyi jouluna.


Himmeli - 17.12.2008 - 14:11

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu
Tuolla oli aika selvästi jaoteltu joulun monet tarkoitukset.


tiikeripupu - 17.12.2008 - 14:12

Syntyi varmaan montakin lasta jouluna. Mutta kyse ei nyt olu siitä enkä jaksa väitellä (taas) näistä asioista mutta kyllähän ateistit (ja kaikki muutkin sitä haluavat) saavat viettää joulua siinä missä kristitytkin.
Raakku laittoi hyvän linkin,kiitos siitä.
Joulurauhaa! ♥


E82 - 17.12.2008 - 14:24

Siis jokaisella on oikeus sitä viettää ja myös oikeus olla viettämättä. Se ei tee ihmisestä huonompaa tai parempaa, mistä syystä sitä viettää tai on viettämättä. Jokaisella on ne syynsä kumpaankin.... Jos joku kokee joulun uskonnolliseksi juhlaksi eikä sen takia halua joulua viettää, niin fine. Keneltä se on pois? Jos onko sekään keneltäkään pois jos "ateisti" haluaa kokoontua perheensä kanssa yhteen ja vaihtaa lahjoja? Eikö tämä nyt ole ihan yksilöstä kiinni oleva asia? Mutta kiistelkää nyt siitä, kumpi on parempi ateista, joulua viettävä vai sellainen, joka ei vietä joulua?

Ei kaikki kristytkään vietä joulua niin kuin muut sen ymmärtää. Toiset haluais, mutta joutuu olemaan esim. töissä. Toisilla ei ehkä ole perhettä, jonka kanssa sen viettää, joten joulu on vaan ylimääräinen vapaa töistä. Ei sekään tee heistä sen huonompia tai parempia kristyttjä...


tiikeripupu - 17.12.2008 - 14:27

Juuri näin,E82. Joulua on jokaisella sitä haluavalla oikeus viettää tai olla viettämättä. Tuskimpa kellään on varaa omia joulua itselleen tai sanoa ketkä eivät sitä saa viettää. Edelleen joulurauhaa kaikille ja talvirauhaa niille jotka eivät joulua vietä.


äeppä - 17.12.2008 - 15:41

No joopa joo... Itselle joulun merkitys Jeesuksen syntymäjuhlana on tärkeä, kuten muutenkin se että olen kristitty. Mutta nämä "kuka saa viettää joulua, kuka ei"- nipottajat voisivat miettiä onko kristityillä ainoastaan oikeus nauttia joulun muista sanomista: rauhoittumisesta, rentoutumisesta ja yhdessäolosta. Itse en koe että voisin tuomita ihmisiä ja päättää kuka on arvoltaan sopiva joulua viettämään, vaikka olenkin jonkinasteinen seurakunta-aktiivi. Minusta on kummallista että ne jotka sanovat joulun olevan vain kristittyjen juhla (eli he jotka ovat ilmeisesti kristittyjä, uskovia tm itsekin) eivät tunne asioita kuten lähimmäisenrakkaus tai ymmärrys ja pitävät itseään muiden yläpuolella. Voitte miettiä että Jeesuskin syntyi vähäpätöiseen talliin, äitinään nuori tyttö ja ensimmäisinä vierainaan siihen aikaan varsin halveksitut paimenet. Jos kristinuskon suuri kuningas pystyy asettumaan tavallisten ihmisten tasolle, niin ehkäpä sen voisi tehdä mielestään paras uskiskin.

Hyvää joulua itse kullekin säädylle!


pimiro - 17.12.2008 - 20:13

Enpä ole kyllä minäkään ikinä ajaetellut, että ei-uskovaisena en voisi viettää joulua!!?? Tosin en kovin ole jouluja viime vuosina juhlinutkaan mutta ei siihen kyllä mitenkään vaikuttanut se, että en usko tuohon "pilven päällä istuvaan partaukkoon" Itse olen aina ajatellut joulun olevan enemmänkin Lasten juhla, jota nyt sitten juhlin kun on oma lapsi! Ja jouluun yhdistän sellasta rauhottumista perheen kanssa (pienen sellaisen), piparien ja torttujen tuoksua, kynttilöitä jne....

Hyvää Joulua Kaikille!


tiikeripupu - 17.12.2008 - 20:31

Nyt aloin enemmän etsimään tietoa ja kyllähän sitä löytyypi:

Me nykypäivän suomalaiset tunnistamme joulun ensisijaisesti perhejuhlana, mutta varsin monet pitävät sitä yhä kristillisenä juhlapäivänä. Tämä kristillinen merkitys on kuitenkin suhteellisen nuori ja keinotekoinen, ja kristilliset yhteisöt ovatkin yksi toisensa jälkeen lakanneet juhlimasta sitä, koska se ei periaatteessa ole heidän uskontonsa sallima.

Kannattaa lukea ajatuksen kanssa:
http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu/historia.html


E82 - 17.12.2008 - 20:53

En oo näitä linkkejä nyt katsonut, mut onko joku giiglettanu sanan ateisti. Onko kaikki ne, jotka ei usko jumalaan, ateisteja?


tiikeripupu - 17.12.2008 - 22:00

Ateisti ei tunnusta mitään uskontoa.


E82 - 17.12.2008 - 22:07

Mun isovanhemmat ja isä ei kuulu kirkkoon ja pitävät raamattua satuna. Koskaan ei ole kuitenkaan puhuttu heistä sanalla ateisti. Vaikka ei tunnustakaan mitään uskonnoksi määriteltyä, niin kai sitä voi silti johonkin uskoa, kohtaloon, johdatukseen tms.


äiti - 17.12.2008 - 22:09

...voihan sitä uskoa vaikka rakkauteen, anteeksiantoon, elämään,tulevaisuuteen, parempaan huomiseen, hellyyteen, toisten huomioonottamiseen, välittämiseen, toisten kunnioittamiseen jne. Eikös olisi hyvä uskonto...+++


E82 - 17.12.2008 - 22:14

Mä oon käsittänyt, että ateisti ei usko kuin itseensä ja sen takia pidän sitä hyvin vahvana sanana, joka ei kuvaa kaikkia kirkkoon kuulumattomia. Vai kuvaako?


tiikeripupu - 17.12.2008 - 22:42

Ateismi (muinaiskreikaksi ἄθεότης, atheotes) eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa. Ateismin vastakohta on teismi eli jumalusko.

Agnostisismi (kreik. α- a-, ei + γνώσις gnōsis, tieto) on käsitys, jonka mukaan jostain väittämästä ei saada tietoa, eikä siihen täten voida uskoa. Useimmiten "agnostisismilla" tarkoitetaan jumalan olemassaoloon kohdistuvaa agnostisismia, mutta käsitettä käytetään myös laajemmin.

Eli toisin sanoen ateistin mielestä mitään jumalaa/jumalia ei ole eivätkä ateistit tunnusta mitään uskontoa/jumalaa.

Agnostikko taas ei usko jumalaan muttei myöskään kiellä etteikö se voisi olla olemassa.

Ateisti ei ole kylmäverinen,itseään kaikkivaltiaana pitävä,mummoja potkiva punkkari vaan yksinkertaisesti ihminen joka ei usko jumaliin eikä uskontoihin.

Ateistitkin voivat aatettaan "pettämättä" uskoa esim rakkauteen ja muuhun mitä "äiti" mainitsi ylempänä.
Etsin ja löydän vastaukseni,kuljen kivisen/tasaisen polkuni,iloitsen ja suren,menetän ja hetkittäisesti kuolen,rakastan ja toivon parempaa huomista. Ja teen kaiken tämän ilman "partaukkoa"


pimiro - 18.12.2008 - 08:42

eli olen siis ateisti! en ole vaan ikinä sen kummemmin ajatellut tuota asiaa, että mikä olen kun en vaan usko noihin "satuhin"...Eipä tuo sana ateisti ole mulle sen ihmeemmin antanut negatiivista tai kylmää kuvaa...mun mielestä kun se on jokaisen oma asia jos uskoo johonkin vai ei eikä sillä nimityksellä ole merkitystä, siis mun mielestä! Niin ja "papereissahan" me ollaan vaan väestörekisteriläisiä.


Kiira - 18.12.2008 - 12:15

Ihan hyviä juttuja on tullut esille, mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että "ateistit" viettävät joulua ja ateistit eivät.
Ei kirkosta eroaminen ja oma päätös olla ateisti tee ihmisestä ateistia ja taas ei kirkkoon liittyminen tee ihmisestä uskovaista.
Mielestäni teot, puheet, arvot jne. tekee ihmisestä sen mikä on.
Mutta tehköön kukin miten haluaa ja viettäköön joulua kukin tahollaan.
Joulu on kuitenkin ilon juhla, joten ei kait siinä mitään pahaa ole jos sen viettääkin.


tiikeripupu - 18.12.2008 - 12:29

Oletkos Kiira lukenu joulun historiaa? Kunnolla ja ihan ajatuksen kanssa? Jos et niin luehan. Ymmärrät sitten kyllä. Voisinhan kutsua viettämääni juhlaa jollain vanhemmalla nimellä mutta se nyt vaan on nykyään nimeltään joulu.


tiikeripupu - 18.12.2008 - 12:41

Voitaisiin Kiira kiistellä asiasta ikuisesti mutten mie ainaskaa jaksa. Joulua sinulle!


Kiira - 18.12.2008 - 12:50

En ole lukenut paljoa joulunhistoriaa, kyllä pitäisi.
Mutta keskustellut ja kuunnellut näiden tuntemieni ateistien kanssa. He itse ovat tätä mieltä, mitä nyt kirjoittelin ja olen samaa mieltä heidän kanssaan.
Se joulu on vain yksi vertauskuva, jonka itse otit esille. Onhan noita juhlia vuodessa enemmänkin.
Minua ei todellakaan haittaisi, vaikka nämä "minunkin" ateistit viettäisivät esim. joulua, mutta se on heidän ajatusmaailmaansa vastaan.
Joten vastaukseni kysymykseesi, että miten niin ateistit eivät vietä joulua vastaisin, että tiikeripupu viettää, ateistit ei.
Ja siis tämä on vain minun mielipide. Nämä on vertauskuvia. En halua loukata sillä jokainen saa olla mitä haluaa, mutta muiden ei tarvitse olla samaa mieltä.


Kiira - 18.12.2008 - 13:10

Joo, niin voitaisiin kiistellä vaikka se koko joulu!
Ollaan kukin mitä halutaan ja hyvä niin!
Lämmintä ja Iloista Joulua sinulle ja perheellesi!


tiikeripupu - 18.12.2008 - 13:18

Mutta lue ihmeessä!
Tässä jotain:
Me nykypäivän suomalaiset tunnistamme joulun ensisijaisesti perhejuhlana, mutta varsin monet pitävät sitä yhä kristillisenä juhlapäivänä. Tämä kristillinen merkitys on kuitenkin suhteellisen nuori ja keinotekoinen, ja kristilliset yhteisöt ovatkin yksi toisensa jälkeen lakanneet juhlimasta sitä, koska se ei periaatteessa ole heidän uskontonsa sallima.

Sana jõulud 'joulu' on peräisin muinaisskandinavian kielestä. Sillä ei alkuaan ollut mitään yhteyttä kristinuskoon ja se on vanhempi kuin kristinusko Itämeren alueella.

Toisin kuin moni kuitenkin antaa ymmärtää, joulu on perusluonteeltaan pakanallinen juhla, johon on vasta myöhemmällä ajalla sekoittunut sekä esikristillistä animismia että myöhempää vapahtaja-ajattelua.

Nykymuotoinen joulu on näiden kaikkien erilaisten kulttuuriperinteiden sekoitus erilaisilla painotuksilla.
Roomalaisessa perinteessä joulun aikoina juhlittiin Sol Invictusta, Voittamatonta Aurinkoa, jo kauan ennen kuin kristillinen perinne oli saanut jalansijaa ihmisten ajattelussa.
Joulujuhlalla oli tärkeä merkitys jo muinaisissa eurooppalaisissa maanviljelyskulttuureissa, jolloin juhlittiin tavalla tai toisella valon voittoa pimeästä.

Nykyisin ateisti on oikeastaan tavallaan pakotettu juhlimaan joulua, ja koska näin kerran on, hän voi viettää joulunsa täysin uskonnottomana maallisena juhlapäivänä.
Toisekseen on syytä huomauttaa, että nykymuotoisella kalenterillamme on huomattavasti kristinuskoa syvemmät lähtökohdat. Nykymuotoinen kalenterijärjestyksemme on lähtöisin keisari Julius Caesarin kynästä.
Kristinusko on pikemminkin säätänyt kalenterin juhlapyhiensä mukaiseksi, tunkenut "omat" juhlapäivänsä pakanajuhlien päälle tukahduttaakseen ne, ja tällä tavoin piilottanut näiden juhlien alkuperäisen pakanallisen sävyn.
Monen olisikin syytä pikemminkin pohtia sitä, miten kristinusko ja joulu liittyvät loppujen lopuksi toisiinsa. Esikristillinen perinne ei nimittäin juhlinut muita kuin kuolinpäiviä, syntymäpäiviähän ei nimittäin juhlita edes Raamatussa.
Kysymys kuuluukin, miksi muinaiset kirkkoisät Konstantinus I Suuren tukemina ymppäsivät oman vapahtajansa muinaisten perinteiden päälle, ja näin ollen, onko kristityillä jokin erityinen etuoikeus joulunviettoon?
Skandinaavisessa perinteessä joulu on alunperin ollut pakanallinen keskitalven juhla. Jeesuksen syntymäjuhlana joulua on alettu tiettävästi viettää Roomassa 350-luvulla, mistä kristillinen joulu on vähitellen levitetty myös Suomeen.

Kristinuskon myötä joulu, kuten monet muutkin pakanalliset juhla-ajat, on valjastettu palvelemaan kirkon tarpeita, toisin sanoen edistämään kristinuskon leviämistä ja tukahduttamaan pakanallisia uskomuksia.
Ateisti viettää joulua edelleen talven juhlana ja talvipäivän seisauksen myötä kevätkauteen siirtymisen juhlana.



sintti - 18.12.2008 - 16:26

Anna jo helevetti olla ja jeenusta yksinäs!


allu - 18.12.2008 - 20:42

Olipas sintti tosi kypsä kommentti... Mun mielestä tää oli pitkästä aikaa mielenkiintoinen ja hedelmällinen keskustelu (suurimmilta osin). Nää uskon asiat on aina tosi vaikeita, kun ei sitä omaa uskoaan tai sen puuttumista voi toisille tuputtaa.

Mutta siis itse ennemmin lukeudun pakanaksi kuin ateistiksi ja mun mielestä nuo kristilliset syyt viettää joulua on ihan yhtä hyviä kuin mun pakanalliset syyt.

Älköön oteta joulua pois keneltäkään!!!


filippa - 18.12.2008 - 22:42

Koskaan en ole kuulunut kirkkoon, ja aina on joulua vietetty. Meille sen merkitys on juuri se yhdessäolo jne. Mutta vaikkemme usko kristinuskoon olemme joulukirkossakin käyneet joinain vuosina. Ja ihan vain tunnelman takia ja jotenkin se kuitenkin kuuluu jouluun.

Minulla on ystäviä, jotka ovat muslimeita (iranista, irakista ja algeriasta, tosin asuneet vuosia pohjoismaissa) ja myös he viettävät joulua samalla tavalla kuin me. Antavat lahjoja, ovat yhdessä ja syövät hyvää ruokaa.

Ja se joulussa mun mielestä onkin hienoa, että se on kuin juhla kaikille. jokainen tekee siitä omansa, osa enemmän uskonnollisen, toiset vähemmän ja osa ei siitä välitä lainkaan.


folippa - 17.01.2009 - 16:03

Tiesittekö ateistit että joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.

 

VASTAA VIESTIIN

Lähettäjän nimi:

Viesti:

  


| Etusivu | Vanhemmille | Lapsille | Koti & ruoka | E-kortit | Info | Palaute|